lördag 28 november 2009

Vallning

Helgen har varit bra. I fredags var vi först på utvecklingssamtal på dagis och de hade bara gott att säga om Loke :) Han leker väldigt fint och är jätteduktig på att ta fram leksaker själv och leka med (det var det tydligen inte alla barn som gjorde), han slåss eller bråkar aldrig och är det något annat barn som puttar på honom så går han alltid undan. Han sover bra, gråter aldrig i onödan och äter som två vuxna karlar (det vet vi ju ;P )

Efter utvecklingsamtalet åkte vi till Halmstad för att shoppa lite julklappar. Det blev julklappar till båda kusinerna Edqvist, en till Mio och en till Cassandra :) Sen blev det även en tröja och en skjorta till Loke och storhandling på City Gross.


Idag skulle jag gå upp tidigt hade jag tänkt för att komma iväg tidigt och valla men jag sov lite längre än vad jag hade tänkt men tänkte att jag hinner ändå komma iväg hyffsat tidigt. Står och gör frukost och då går plötsligt huvudsäkringen, precis som den gjorde i torsdags med, suck. Tog ett tag att fixa och sedan ställde jag även upp att passa Lokes kusiner en kort stund (typ 15 min) medan P-O skulle åka och sälja en diskmaskin borta vid sitt jobb. Så inte förrän strax efter 10:00 kom jag iväg. Ann är så underbart snäll och lånar ut sina får till oss så jag och Nikkis kan träna, guld värt! Dock en lång bit att köra, ca 1 h 15 min enkel resa men det är det värt (ja man är knäpp som hundmänniska! )


Träningen gick över förväntan idag, trodde faktiskt vi skulle falla tillbaka lite idag då det var två veckor sen sist men icke, Nikita går bara bättre och bättre. Hon är lugn och koncentrerade nu, inget spring längre, lyder bra och lägger sig för det mesta på "ligg" annars lägger jag bara till ett "EJ" efter och då lägger hon sig.

Även Kellie fick komma ut och köra en gång och hon förvånade mig när hon två gånger efter varandra tar in fåren i fållan klockrent på först försöket och sedan även tar ut dom ur fållan jättefint, pressar sig mellan får och fålla utan någon tendens till att försöka bita eller tappa huvudet. Sedan blev det en del bus ute på fältet och hon är grym på att fuska med liggen.. gaah! Liggträning för damen.


Nikita fick också försöka sig på fållan men det var svårt för lilla oerfarna vesslan men hon lyckades tillslut sedan fick jag hjälpa henne inne i fållan när hon skulle ta ut fåren då hon är lite för feg och vågar inte gå på. Jag jobbade mycket med att hejja på henne när hon blev osäker, fåren ställer gärna upp sig mot henne och hon har för lite tryck och mod för att flytta dom. Jag tror att hon skulle behöva få jobba lite med en annan hund i hagen tillsammans med henne, en hund som har tryck och som fåren flyttar sig för men som håller sig bakom henne så hon får lite självförtroende. Hon är annars en väldigt lätt hund att jobba med, perfekt hund för mig, lätt, styrbar, lugn och lyhörd, tvärt emot sin mamma som är tuff, snabb, envis och med mycket tryck och mod.

4 kommentarer:

  1. Kul att det går så bra med Nikki...även mamma så klart...ler.Ska bli spännande att se Nikkan sen.Skickligt att hinna fota samtidigt*S*

    Syns snart/kraam

    SvaraRadera
  2. Ett tips bara. Gå med Nikki och fös bort fåren tillsammans, det får henne att stärkas på rätt sätt
    Kul att det går bra och jag hoppas träffa på er ngn dag i hagen!!
    Anna, Tina å Böööb

    SvaraRadera
  3. Trixet är att få hunden att tro att hon gör jobbet, det kommer stärka henne men som allt annat får man ge det lite tid :) Dock kan jag tycka att detta är ett bättre sätt än att plocka in en annan hund. Ni går tillsammans, du kan stötta och hon stärks. Om vi syns i hagen ngn dag kan jag visa exakt hur jag menar. Lycka till!!

    SvaraRadera
  4. Jaa, det är i väntans tider nu. Vill bara få min häst såld så jag kan börja tänka på hur jag vill ha det =)
    En shelite blir det då isf. Skulle vara bra någon gång mellan mars-april. Riktigt kul att titta på valp nu =)

    SvaraRadera