tisdag 28 juli 2009

Heldag med vallning

Idag har vi haft en heldag med vallning. Nikita och jag var uppe hos Ann i Svartedalen ovanför Göteborg och vallade på hennes får. Vädergudarna var med oss och det var lagom varmt och soligt hela dagen!

Vi började med att köra lite fram-ligg i koppel för att få fram rätt attityd och ett bra tempo mot djuren samt påminna Nikita om att ett ligg är ALLTID pang i backen på en gång! Sedan släppte vi Nikita på lösa får för att få henne att gå runt och balansera men hon var lite för och ville väldigt gärna snika in alldeles för tidigt. Jag fick va på henne riktigt mycket men det gick inte så vidare bra då fåren var väldigt springiga och det blev lite väl svårt för oss. Fortsatte istället med fram-ligg övningen för att få in ett bra ligg och det började se väldigt bra ut, hon startade lungt, hade ett fint tempo och la sig bra. Anns Trolla vallade såklart också och hon ser FIIIN ut!!

Tog en paus med fika hemma hos Ann innan vi gav oss ut ännu en runda i hagen. Den här gången tog vi på lina på Nikita och hade en plan på hur vi skulle få henne att inte snika in mot fåren så den övningen jobbade vi med och visst gav det resultat! Sakta men säkert började hon fatta att det inte lönade sig att gå rakt in mot fåren utan det var bättre att hålla ut och hon började även lyssna mycket bättre på ligg. Mot slutet gjorde hon några riktigt fina flanker där hon vinklade ut fint själv så allt slit gav i slutändan resultat, om än bara ett litet sådant så var det iaf ett framsteg och vi rör oss i rätt riktning. Samma sak med fram-ligg, det gick väldigt bra mot slutet och hon fattade väldigt snabbt att det gällde att starta lungt och fint mot djuren annars fick man inte fortsätta.

Det kändes som att jag nådde fram bättre till Nikita idag än igår, men jag var på henne mer idag, redan från början så hon inte fick börja med att ha för roligt utan nu gällde det att lyssna och göra som jag sa för att få fortsätta, det tycker jag funkade bra. Visst lyckades hon ha lite för kul ett par gånger, framför allt i början men jag kände endå att jag idag hade koll på vad jag höll på med och det bidrog nog mycket till att Nikita skärpte sig. Hon fattade till slut att det inte var någon idé att försöka latja för det gav ingen utdelning.

Det var iaf en mycket trevlig dag som vi gärna gör om! Tror det gjorde mycket gott för Nikita att valla sådär en heldag :) Hon har legat helt utslagen sen vi kom hem. TACK Ann för en trevlig dag, massor med bra tips och god fika!

1 kommentar:

  1. Tack själv Anette!! Det var himla kul att träffas o ni va superduktiga i hagen. Det kommer att bli kanon !!!

    Vill du valla igen så hör bara av dej,mamma o syrran e alltid välkomna...ler.

    Kraam

    SvaraRadera