måndag 27 juli 2009

Vallning på schemat för Turbo-vesslan

Idag har vi varit och vallat igen. Nikita var minst sagt het på gröten idag! Hon hade helt klart tänt till på alla cylindrar sen sist då det gick så kontrollerat och fint ;P Jag fick dra ett par väl valda ord för henne innan hon skärpte sig och gick riktigt fint en längre stund. Men då hade jag verkligen tummen i ögat på henne hela tiden och när vi sedan började på en ny övning där jag fick släppa efter lite på kontrollen så orkade hon bara hålla sig i skinnet ett tag i början innan hon kopplade bort hörseln.

Vi tog då ut henne ur hagen och hon fick vila lite sedan avslutade vi med att Josefin körde henne på lösa får. Hon hade dock lite för roligt stundvis men hade ett fint avstånd till djuren. Hon ville inte valla dom till Josefin utan mest bara gå upp mot huvudena eller hålla dom mot staketet men det ska nog bli vallhund av lilla Turbo-vesslan med, jag får bara plocka ner henne lite mer på jorden bara så ska det nog bli bra :)

Imorn blir det mer vallning, då ska vi upp till Ann & Trolla (Nikitas syster) och valla på Anns får, det ska bli riktigt roligt att se hur vesslan sköter sig där, det ser vi mycket fram emot! :)

2 kommentarer:

  1. Låter så spännande att valla. Men verkar väldigt svårt?

    SvaraRadera
  2. När tävlingen är över så ska jag nog ta och boka in mig på en vallkurs, är så nyfiken på hur Pebbels skulle reagera.

    Tror du att det är dumt att "väcka" något hos henne om man inte tänkt fortsätta med vallning?

    SvaraRadera