söndag 11 oktober 2009

Agilitytävling


Igår tävlade jag och Nikita agility. Det var en inofficiell tävling på hemmaklubben. Brukar aldrig anmäla till inofficiella tävlingar men det var ju så nära, dessutom var det 4 öppenklasser.
Det blev inga resultat men första loppet kändes bra, hon tog både A-hindrets och balansens kontaktfält men på gungan stannade hon med alla 4 tassar på gräset.. Loppet flöt på bra och hon klarade en för henne svår slalomingång, direkt efter slalom var det en fälla där många diskade ut sig, det var ett hopphinder som man skulle förbi men som stog väldigt lockande för hunden att ta, jag kände att jag fick tag i Nikita ordentligt efter slalom och höll i henne enda förbi hindret men släppte henne lite, lite för tidigt och hon lixom vände sig om och tog det där hindret iaf, miss av mig.
I nästa lopp, en hoppklass, missade hon slalomingången, tog om och stressade på henne ordenligt i slalom och då hoppade hon över en port mitt i, tog om igen och då gick det bra men sedan missade hon däcket och klarade inte tunnelingången som var lite klurig, jag var tvungen att skicka henne upp till ingången medan jag själv var kvar nedanför, annars hade jag inte hunnit placera mig till nästa hinder och hon sprang visseligen upp till tunnelingången men spran förbi den, så nu vet jag vad vi ska träna på för tunnelingångar, Nikita drar ju inte på tunnlar heller så jag måste överhuvudtaget träna mer tunnlar.
I lopp nummer tre, den andra agilityklassen, drog hon från A:et innan mitt "ok" och sedan blev det mesta kaos så jag tog en snabb väg ut så hon inte fick fortsätta eftersom hon inte lyssnade utan bara sprang.
Sista loppet var en hoppklass där jag såg fram emot att testa en klurig start, tyvärr kom vi aldrig så långt eftersom Nikita tjuvstartade(!), inte likt Nikita.. Eftersom det var inofficiellt så fick man tjuvstartsträna, alltså om hunden tjuvade i starten så kunde man gå av banan och sedan få en till två chanser till senare men eftersom Nikita aldrig har tjuvar förut så valde jag inte att gå av utan att köra på igen och var tror ni hon gör? Jo tjuvar igen! Så då gick jag av så hon inte fick köra, tjuvar man så får man stå sitt kast, synd för jag hade velat testa den starten, får bygga upp den på träning.
Idag har jag jobbat som vanligt på söndagar.. när jag kom hem bakade jag och Kristofer massa gott. Kristofer gjorde chokladkolasnittar som till och med blev bättre än mina kakor jag gjorde, sedan bakade jag även kanelbullar och de lyckades jag iaf med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar