lördag 25 juli 2009

Snapphanefejden

Det har varit full rulle hela veckan så jag har inte orkat skriva något men nu kommer här en liten uppdatering.

I onsdags drog Hässleholmtävlingen Snapphanefejden igång och torsdag och lördag var det klass 1.

Träffade Tina och Elin och Tina var snäll och lånade mig plats i hennes tält, det var guld värt med tanke på vädret, tack så jättemycket!

Det började med agilityklass 1, Nikita skulle starta sist och precis när det var våran tur så öppnar sig himlen och det bara vräker ner, det var som om någon hade tömt ett badkar med vatten över oss. Självklart slutade det regna bara någon minut efter att vi gått i mål.
Loppet blev katastrof, jag handlade som en kratta och stackars Nikita gjorde så gott hon kunde, inte lätt med en sån klantig matte. Hela loppet blev alldeles virrigt och jag tror vi diskade ut oss på tre vägran.. men kontaktfälten var bra :)

Sedan var det lång väntan till hoppklassen men det gjorde inget för jag hade massor med vänner att kolla på som tävlade i klass 3.

Hoppklassen gick betydligt bättre än agilityklassen men långt ifrån bra. Det började med att jag hamnade fel i ett framförbyte och fick trycka upp Nikita mot nästa hinder, vilket hon tog men sedan hann jag inte upp till en tunnel och det blev en vägran. Sedan tappade jag fokus och skärpte mig inte förrän mot slutet men hon gick ur slalom i tionde porten två gånger!!

På lördagen var vi tillbaka igen, den här gången hade jag bestämt mig att nu skulle jag banne mig skärpa mig! Jag var så arg på mig själv efter torsdagen så nu gav jag mig fasiken på att handla ordentligt. Och visst gick det bättre, MYCKET bättre!

Det började med hoppklassen och vi gjorde ett jättefint lopp. Tror inte vi kan bättre än det för tillfället. Alla mina byten satt som planerat och det flöt jättefint, dock med två rivningar tyvärr men jag är väldigt nöjd med det loppet.

Agilityklassen gick inte riktigt lika bra. Nikita började med att missa balansen som var hinder två och stog på en rak linje från hinder ett som var ett hopphinder. Kan fortfarande inte riktigt förstå hur det gick till?!? Sedan gjorde jag en miss med att välja ett bakombyte där jag först hade tänkt att ha ett framförbyte, det kostade mig en vägran. Sedan blev det ytterligare en vägran på gungan, även där pga ett bakombyte. Men jag vet mycket väl att våra bakombyten inte är befästa än och speciellt när de kommer innan gungan då hon inte alls drar på gungan. Slutet av bana är jag dock väldigt nöjd med. Det flöt på jättefint och hon gjorde en jättefin slalomingång!

Nu har vi mycket med oss hem att träna på , KUL! Det har varit två riktigt härliga dagar men trevligt sällskap och till större delen bra väder (åtminståne på lördagen).

1 kommentar:

  1. Så spännande att läsa om dina tävlingar!
    Vad är det för skillnad på en "hoppklass" och agility?
    Kram på dig

    SvaraRadera