lördag 13 juni 2009

Agility SM & Barnkalas


Jaha, nu är Agility SM i full gång nere i Blekinge län, närmare bestämt Karlskrona, och det är GRYMT jobbigt att sitta här hemma och bara följa resultaten på nätet! Imorn ska jag ner och kolla men idag är det kalas för lillgrabben så jag får nöja mig med att kolla på nätet. Självklart håller vi tummar och tassar lite extra för de vi känner!


Idag är det då alltså barnkalas för Loke och Mio. Det skiljer exakt en månad, på dagen, mellan grabbarna så vi valde att slå ihop kalasen och lägga det lite mitt emellan bådas födelsedagar. Mio har alltså redan fyllt och Loke fyller om ca 1,5 vecka.


Erika är i full gång med att baka tårta och jag har precis bakat klart en rulltårta.


* * *


Igår var jag iväg och tränade agility. Det var ett kort uppehåll i regnandet så jag kastade mig in i bilen och iväg snabbt innan himlen skulle öppna sig igen. I full regnställ och med goretex skorna på körde jag alltså agility, för BLÖTT var det, minst sagt! Nikita gick kanonbra!! Satte slalomingångarna som ett smäck, satte däcket alla gånger trots att jag riktigt utmana henne med svåra vägar till däcket. (Varför kunde hon inte gjort så på tävlingen i Växjö?!! :D då hade vi troligtvis haft två pinnar med oss hem! ) Även på slalomingångarn utmanade jag henne, gjorde t.ex. en lång rakstäcka med hopphinder och sedan slalom efter så hon kom i en jäkla fart, allt för att hon skulle kunna missa första porten och hoppa in i andra men nää hon bromsade in snyggt och tog första porten alla gånger!

Vi tränade även på riktigt svåra hoppkombinationer, klass 3 kombinationer och hon lyssnade väldigt bra, får inte hjärnsläpp och bara hoppar utan svänger snyggt och tight bara jag handlar rätt. Hon är så duktig lilla Nikita, bara jag gör rätt så gör hon rätt också.

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där, om jag gör rätt så gör Pebbels rätt. Oavsett om det är agility eller lydnad.

    Blir sugen på att köra lite agility när jag läser om er träning, agilityn har fått stå åt sidan när lydnaden tagit mer plats.

    Saken är den att agility är ju mer komplicerat än vad det ser ut att vara. Många verkar tro att det är så lätt...men ju mer man lär sig ju svårare blir det ju på något sätt.

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tråkigt att vi inte sågs på agility SM. Försökte leta efter dig men lönlöst :( En riktig upplevelse var det iaf! Har aldrig uppfattat agility som så roligt utan jag har alltid varit en "lydnadsmännsika". Men herregud vilken upplevelse! Agility nästa för min del! :D

    Anledningen till att jag åkte till SM var också för att kunna bestämma mig - kelpie eller border collie. Men jag är lika förvirrad som innan! Border collie tycks vara mycket mer "personliga" och inte den andre lik än en kelpie. Om du förstår vad jag menar? ;) En border kunde vara stirrig och skällig medans en annan lugn och lös bland allt folk!
    Det var också kul att se vilka som regera på agilitybanan kelpies och border ;)
    Nu vet jag vad jag ska hålla på med när jag är hundägare. Men vad hunden kommer att vara för sort vet jag inte än.. =) Ha det bra!

    SvaraRadera