fredag 8 maj 2009

Agility och lite smått & gott

Både igår och idag blev det ännu mer agilityträning. Igår blev det bara ett kort pass med kontaktfält. Tränade på att hon skulle ha fart ner. A-hindret går jättebra, balansen sådär men gungan får vi inte alls till någon fart på :/ .. och då har jag ändå tränat den mest på sistone. Hon laddar jättemycket när hon ska upp men saktar ner mot slutet. Tips?

Efteråt tog jag ut Kellie och tränade lite lydnad, dock fick vi inte mycket gjort då en rottweiler sprang fram till oss hela tiden, blev smått irriterande efter ett tag. Tur att Kellie är så snäll, Nikita hade troligtvis sagt ifrån, hon tycker andra hundar är obehagliga om hon inte känner dom och om dom är större än typ chihuahua storlek. Småhundar älskar hon, precis som katter, de älskar hon också :) Kellie var iaf glad som fick komma ut och träna lite :)

Idag har vi trotsat regnvädret och tränat ytterligare ett pass agility. Det verkligen vräkte ner och när åskan mullrade till precis ovanför oss och blixten samtidigt slog åt alla håll precis ovanför våra huvuden så gick vi faktiskt och satte oss i bilen en stund, väntade ut det värsta och gick sedan och tränade vidare. Blev mycket kontaktfält även idag. A-hindret börjar se riktigt bra ut, där har hon verkligen fart hela vägen. Gungan var väl sådär, måste lösa det med gungan.
Tränade även slalomingångar, framförbyten och "fram" kommando. Kändes faktiskt bra. Ställde upp ett par hopphinder som jag tränade framförbyten och "fram" på och jag tyckte vi skötte oss bra :) Men timeingen ska bli bättre, Nikitas svängar tightare och jag bättre på att placera mig men vi jobbar på. Vi är ju trots allt nybörjare. Har ju visseligen kört med Kellie mellan 2003-2005 men det var inte alls såhär avancerat vi körde då haha :D Då var det mer tuta och köra och hoppas på det bästa och kf beteende vet Kellie inte ens vad det är ;P trots det är hon uppe i hopp 2, hur det nu gick till?

Hunnit med fika med vänner har vi gjort också. I onsdags var det nämligen fika hemma hos Erika. Vi blev några stycken, Emma med sin dotter Alva, Sabina med sonen Elias, Fia med barnen Nova och Zion, jag och Loke och så Erika då med Cassandra och Mio. De två större tjejerna Cassandra och Nova gick upp och lekte på Cassandras rum medan vi och de små barnen fikade och lekte där nere. Erika hade gjort supergoda hallonmuffins som finns att beskåda på bild i hennes blogg, dom var gudomligt goda!

Annars har det mest regnat = inget inlinesåkande med hundarna. Måste ta tag i att skaffa mig en cykel så jag inte är så beroende av vädret. Har passat på att klippa mig, det behövdes, sist var nog innan Loke föddes, det var bra slitet kan jag lova, svårt att hinna med allt, glömmer ofta bort mig själv i allt som ska göras.

Nu börjar det närma sig för min och Nikitas agilitydebut, jag är bra nervös kan jag lova. Jag vet inte alls hur hon kommer att reagera i sådan miljö. Hon tycker ju som sagt att andra hundar är obehagliga och nu har hon ju hundar runt hela planen. Fast det är nog snarare jag som kommer att flippa ur pga nervositet än Nikita pga miljön. Kul ska det bli iaf.

1 kommentar:

  1. Tips med gungan, hmm.. låt henne stanna när gungan slår i och låt henne spurta sen. Hon kanske är rädd för vad som kommer hända innan gungan slår i?

    SvaraRadera